Hikaye - ÖyküKişisel Gelişim

Oktem Basol – Senaryo Kitabı – Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri

DOSYA-SENARYO BiLGiLERi A) T ANIMI, 0ZELLIKLERi B) SENARIST -BIR SENARYO YAZMAK -SENARYO BiLGILERINE GIRi:;; Tarnm Senaryo Nedir? Senaryo ve Seyirci Kavram1 Senaryo Bilinci senaryo Metninin Temel Ozellikleri Senaryo li;erii)inin Temel bzellikleri -SENARYO EG!TIMl Senaryo Kuramm1n Geli§iml Sinema Okullan ve ABO Dlijer Olkelerde Senaryo Eijitimi Kitaplar -SENARiSTIN c;:Au:;;MA TEMPOSU Al1�kanhklar -SENARiST bZELLIKLERJ Birikim ve Yeni Ba§layan Senaristler Ara§t1rma GOzlem Bilgi ve Giinliik Fi§, Pano ve Kiii,;iik Defterler Oil ve Kesme Becerisi -SENARYO MESLEGi Senaristin Meslei)e Giri�i Senarlstln Jenerik Haklan Senaristin Sall§ Haklan Senarist Odeneiji Senarlst/Yap1mc1 Senaryo DoktorlLJ(jLJ, Senaryo OkLJyLJcLJILJi)u ve Darn�manl1k Senarist/YOnetmen lli�kisi “Auteur” Olmak Senaristin DIQer Meslek Gruplan ile ili$kisi C) SENARYO TARiHi -BA:;;LANGlc;: ·GELl:;;IM -SONuc;: 2.

DOSYA·SENARYO YAZIMI -SUNUM -SAHNE -YOKLEM ilk Senaryolar Me11es Ilk Senaristler Yarat1c1lar DOnemi Sessiz Film DOneminln Sonu Sesslz DOnemde Diinya Oikelerinde Senaryo Sesli Filme Gei;l§ Hollywood ‘Major’ Senaristler a)Bir Yap1m :;;irketi BGnyesinde c;:ali$anlar b)BaQ1ms1z c;:all$anlar c)Yazarlar d)Birden Fazla i$ Yapanlar Screenwriter’s Guild Frans1z Altm c;:ag1 !talyan Sinemas1 ve Senaristleri Yeni Dalga ve Senaryo Kar$1t1 Ak1mlar Yeni Dalga Sonras1 Senaryonun Bi�imsel ve Kuramsal Geli§imi Geni§ Zaman Geni$ Zamanm Hikflyesl :;iimdiki Zaman Telegralik Kullarnm (Yilklemsizl Karma ·D!DASKAL YA VE SES OGELERi al Pasil Bilqilendirme l)l§lk 2)Ses 3JHava l(O$Ullan 4)0ekor   8 ·DIYALOG 5)Karakter Tamt1m1 b)

Aktif Bilgilendirme $ive l)Karakter Eylemleri 2JOlaylar Ses Tonu ve Konu�ma $ekli Ktii;tik Jest ve Mirnikler Ayn1 Anda Konu�ma (PoliloqJ 01� Ses·Sahne D1�1 Ses Hareketli Dlyalog -SEGMANTASYON -SORE BELIRLEME Altematif Elips Sunumu Gei;en Zaman -TELEVIZYON -TELEFON KONU$MALARI -GERIYE D6N0$ UYGULAMALARI -ROYA SAHNELERI -DETAY -DIGER SENARYO TERiMLERi Kalabal1k Ar�iv Aym Anda Montaj Sekans Devaminda -NOKTALAMA -SENARYO YAZIM A$AMALARI Konu Sahne DtikOmO Tretman Sekansiyel Sinopsls

FiKRIN ORTA YA �IK1$1 Fikrin D1$avurumu -SENARYO YAZIM A$AMALARI Tek CGmle Ozeti Area Konu Ozeti Di.ikilm Slnopsis -YARATICI DOKUNU$U Mesaj Kayg1s1 Sembol 8) 0YK0LEME Gi.inderme Cevher GOrsel Oil ·0ZOE$LE$ME ·ARISTO KURGUSU a)Ba� Karakterln Durumu ile llgili Semboller b)Sorunsal ile ilgili Semboller clbykGnGn Kurgusu ile llgili Semboller dllokal GOrsel Semboller Gereklilik ve Ger�ek�ilik Epik Tiyatro ·GER�EK VE IHTIMAL ������ ·YAPI MODELLERi ilyada/Odisey ·ZAMAN Kim Yapt1?/

Arabada Kim Var? Fokalizasyon Diyejetik Zaman/ Anlat1m Zamant Sahne Zamani Zaman Ge�i$i ·OYl/  C} t;ATl�MA 4. DOSYA·NARATIF YAPI ·DI� t;A Tl$MA ·it; t;ATl$MA Genel 01? i:;at1§ma Fllm Ba?lang1c1 ve Lokal D1� yit1�ma Cljeleri Tani§rna Ru tin Reddetme Statik i� i:;at1$rna Dinamik i� t;al1$ma Eylem ikilemi Elik ikilem -[

Sembolik Giirsel Konlrast Paralel Kontrast Niyet/Sonu� GOrsellik/Eylem SOz/Eylem GOrGnen/Giiriinmeyen ·G6STERl/t;AT1$MA ·t;A Tl$MANIN SESSiZLiGi A) DRAMATiK YAPI ELEMANLARI B) ENGEL ·DRAMATfK VE TEMAT)K YAPILI FILMLERiN TANIM LANMASI ·DRAMATIK YAPI ELEMANLARI ·BA$ KARAKTER ·AMA(,: Sa§ Karakter/Kahraman Hayvan Ba� Karakter Belirlenmesi Ba� Karakterin Ortaya t;1k1�1 ve Kaybo1U$U Bai Karakter K6tG Adam Ba� Karakterin Ruhsal Dengesi Birden Fazla Ba$ karakler a} Ayrn Olaym i�inde Birden Fazla Ba� karakter Olmas1 b) Ayn1 Olaym ll;inde lki Karakterin Olrnas1 c) Blrbirleriyle Kar§ila§an veya Kar�.1la?mayan ancak OykGleri Paralel Geli§en ve Ayrn Onemi Ta$1yan Karakterler d)

Baz1 6zel lstisnalar Amacin OzelliklerI Arna� brnekleri Ger�ek Arna a)Amacm Tekli(ji b)Amacm Sornutlugu cJAmacm 6zgGn Olup Olmamas1 dJAmacm Zorluk Derecesi e)Amacm t;abuk bgrenilmesi t;ift Yiinlii Arna Her $ey Arna lin Belirgin Arna� Sezgisel Arna� ya da Ama�s1z Karakterler Amacm Ba� Karakter Belirlemesi ·NEDENLER VE MOTIVASYON Ned en Motivasyon ·YOL ·ACiLiYET lvedi Arna�lar ve Lokal Arna�lar Hedef Obje Killturel Farkhl1klar Gerilirn Aciliye!’in GOcil ·ENGEL KULLANIMI DI� Engel i� Engel isel Kiikenli D1� Engeller Engellerin Gii�sGzlU(jii · -KRE�ENDO Antagonist Yaratmak Teke Tek Alternatlf Ritm Engellerin

LOKAL ENGELLER Ana Sekanslar (Whammy) Lokal Engel Al1�kanl1g1 C) DRAMATiK YAPl/TEMATiK YAPI -OLAY 6RG0S0 -AKT’LARA GORE YAPI MODELLERi Syd Field’in Oi; Akt’h Yap1 Modeli Robert Mc J

DRAMATIK YAPI 0ZELLl!(LERI Dramatik Sonuo; Amat; K1r1lmas1 Bayrak Ko�usu K1rm1z1 Rlnga Genet l�ullan1m Dii’.jer Genel Kullarnm 6rnekleri Lokal Kullarnm ·DRAMATIK YAPI !

AYRI BIR MODEL: TEMAT K YAPI MODELi aJBir lnsanla Ba�ka Bir yarat1k b)Zor A�klar c)6zilrlil ve Normal lli�kisi dJSava�o;1lar eJEtnik Ke�il f)Romantik Komedi g)Ayk1n A�klar hlA�k Oo;geni Tematik Yap1’rnn Oo; Akt’h Kurgu Modeli Temalik Yap1 Modelinde Tematik Sonuo; Kaq1hkll Ba? Karakter Karakterin �evresini De(ji�tirmesi Yabanc1 ‘Nesne’ lki BOlilmtil Filmter ·OLAY 0RG0S0 PROBLEMLERI Bilgilendirme Ara Sahneler Killtilrel 6ykilleme Farkhl1klan ·ANA TEMA YE FON TEMALARI ·BIRLIK Ana Terna Fon Temalan Zaman Birli(ji Mekan Birli1ji a)Y1k1m ve Sava� bl GO” c)Grup ve Alie Toplant1lan d)Tarihi Fllm e)Salgm Hastallk f)Sanat

Tematik Blrlik ·LOKAL DRAMATiK YAPI 5. OOSYA: SENARYO KURGUSU A) SUNUM – 1.A KT -11.AKT Harnarsiya Gtirsel Mek.’.in Tanirnlamalan Arena Zaman ve Diijer Prolog Yaz1lar1 G1irsel Malzemeler 01� Ses Sunum Monologlari Too Bi�im Ge�i§ler sorunsal Baij1ms1z Sekans bnemli Hadise Baij1rns1z Eylem Sand1k ve KGnye KiJnye ve Tani�ma Meslek Tari a Tematik Haz1rlik l.Akt’m Uzunluiju liilturel Sunum II.Aki Olay OrgiisG 11.Akt’in Ba�l Eylemler Dizini (Peripesi) Oi:inG�G Olmayan Nokia (Klirnaks Medyan) Yumu�ak Kann BOlgesi Kllmaks ve Dramatik Sonu� 111.Akt’in i�levi llgin� 111.Akt Omekleri Tematik Sonur; ve 111.Akt $Ok ve BGyGk SGrpriz Fark1 ok v� Kirmlll Ri�ga Bir Arada ykG l�inde $ok ustune $ok �ok Kullan1m1 alFilmin ii;inde b)Klimaks’ta c)lll.Akt’ta ·II. Ve Ill. AKT DRAMATiK SONUt;LARI a)Birbirinden Farkh lki Dramatik Sonui; b)Birbirinin E�1 iki Dramatik Sonui; c)Arka Arkaya �oklar Ai;1k Son Bl

AL TERNATiF YAPI MODELLERI ·GERIYE DONO� (F.B.) VE ILERI GIDI� (F.F.) UYGULAMALARI Geriye DOnOs (Flash Back) allokal Geriye DOnO� Kullanim1 blc;oklu Lokal Kullan1m Modeli c)Geriye DOnO�’IO Film Modeli d)Paralel Yap1 Modeli elt;oklu Paralel Yap1 Modeli f)Pari;ali Geriye DOniis Modeli ileri Gidi� (Flash Forward) ·F ARKLI KURGULU SENARYOLAR a)Art1k Sahne b)Ayn BOIOmlO Filmier Tematik lli�ki l�erik lli�klsi c)Tek Zamanil 6yk01er dJTekrarh OykUler e)Ayni Olay·Farkll GQrO� f)ili�kiler Yumal}1 gJNaratif K.aos h)TGmevanm iJTGmdengelim j)Geriye Sayma kJSark1k Kurgu IJGer�ekGsti.icOIOk (SOrrealizm), Quirck ve Yeni Diller C) DRAMATiK IRONi j(LJRGUSU ·DRAMATIK iRONi’DE TARAFLAR

Yazar

BENZER İÇERİKLER

Umudunu Kaybetme

Editor

Friedrich Wilhelm Nietzsche – Tragedyanın Doğuşu

Editor

Aşkın İstilası – Yol

Editor

Yorum bırak

* Bu formu kullanarak yorumlarınızın bu web sitesi tarafından saklanmasını ve yayınlanmasını kabul etmiş olursunuz.

İnternet sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz ve internet sitemize yapacağınız ziyaretleri kişiselleştirebilmek için çerezlerden faydalanıyoruz. İstediğiniz zaman çerez ayarlarınızı değiştirebilirsiniz. Kabul et Daha fazla oku

Gizlilik ve Çerez Politikası